شرایط و ضوابط

شرایط و ضوابط استفاده مشترکین از خدمات و سرویس های آپتل به شرح زیر است:

 ۱. تعریف واژگان:

عبارات و اصطلاحات به کار برده شده در این قرارداد هر یک دارای معنایی به شرح ذیل می باشد مگر آنکه به نحو دیگری تصریح شده باشد.

۱-۱- «اپراتور» عبارت است از شرکت «نگین ارتباطات آوا» به آدرس زنجان-بلوار گاوازنگ-دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه-بلوار استاد یوسف ثبوتی-پارک علم و فناوری-شماره ۳۰۷ که به موجب موافقت نامه پروانه شماره ۱۲-۱۰۰-۱۰۰ صادره از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه فعالیت دارد.

۱-۱-۱- «آپتل» نام تجاری منتخب اپراتور برای ارائه خدمات به بازار است و در این سند، مترادف اپراتور در نظر گرفته شده است.

۲-۱- «مشترک» عبارت است از هر فرد حقیقی یا حقوقی که به موجب قراراداد با دارنده پروانه، در قبال پرداخت وجه، یا وجوهی مجاز به برقراری ارتباط و استفاده از سرویسهای موضوع پروانه اپراتور میشود و به عنوان طرف حساب در صورتحساب های خدمات ارتباط محسوب می شود.

۱-۲-۱- «دسترسی» عبارت است از توانایی مشترک برای استفاده از خدمات شبکه (بند ۱-۴-۱) که توسط اپراتور به وی داده میشود.

۱-۱-۲-۱- «دوره دسترسی مشترکین دائمی» عبارت است از دوره ای که طی آن اپراتور به مشترک اجازه استفاده از خدمات شبکه را، به شرط پرداخت هزینه های آن خدمات که در صورتحساب دوره ای منعکس میشود، می دهد. این دوره ها یک ماهه بوده و از زمان فعال سازی محاسبه خواهند شد.

۱-۲-۲- «تضمین پرداخت»: هرگونه وجه الضمان نقدی یا غیر نقدی که اپراتور از مشترکین دائمی خود، بابت تضمین پرداخت صورتحساب دریافت میکند.

۳-۱- «جی.اس.ام.» عبارت است از سیستم جهانی ارتباطات سیار به نحوی که ساختار مشخصات آن توسط موسسه استانداردهای فنی اروپا (ETSI) تعریف شده است.

۴-۱- «شبکه» عبارت است از سیستم دیجیتال تلفن همراه که توسط اپراتور ایجاد و مدیریت می شود.

۱-۴-۱- «خدمات شبکه» عبارت است از کلیه خدماتی که با استفاده از شبکه اپراتور و بر اساس شرایط و مفاد این قرارداد به مشترکین ارائه می‌شود؛ این خدمات شامل مکالمه، پیام کوتاه، خدمات ارزش افزوده و اینترنت بوده ولی، محدود به این خدمات نیست.

۱-۱-۴-۱- «خدمات ارزش افزوده» نوعی از خدمات شبکه است که بر بستر سرویس های پایه شبکه مخابراتی (مکالمه، پیامک، پیام چند رسانه ای، USSD و اینترنت) به مشترکین ارائه می شود و ارزش بالاتری را نسبت به بستر خود برای مشترک فراهم می‌آورد. استفاده از سرویس های ارزش افزوده ممکن است متضمن پرداخت هزینه های بالاتری از سوی مشترک به اپراتور باشد. اپراتور می تواند هر زمان به صلاحدید خود خدمات مذکور را عرضه و یا از ارائه آن خودداری نماید.

۵-۱- «سیم کارت» عبارت است از قطعه هویت مشترک که حاوی شماره شناسایی بین المللی و شماره اختصاصی مشترک (شماره تلفن همراه) است که پس از فعال شدن آن توسط اوپراتور، به مشترک اجازه می دهد به خدمات شبکه دسترسی پیدا کند.

۱-۵-۱- «شماره اختصاصی مشترک (MSISDN)» عبارت است از شماره ای منحصر به فرد که بر روی هر سیم کارت تعبیه شده است و دستگاه تلفن همراه بر اساس آن در شبکه شناخته می شود.

۲-۵-۱- «شماره شناسایی بین المللی سیم کارت (ICC)» عبارت است از شماره شناسه خاص هر سیم کارت که توسط تولید کننده سیم کارت بر روی آن تعبیه می‌شود.

۳-۵-۱- سیم کارت دائمی (post-paid) عبارت است از سیم کارتی که مشترک دارنده آن، هزینه خدمات شبکه را پس از استفاده به اپراتور پرداخت می کند. این مشترک، مشترک دائمی نامیده می شود.

۶-۱- دستگاه تلفن همراه عبارت است از یک دستگاه ارتباطی سیار و لوازم جانبی آن که مشترک از آن برای تماس تلفنی، اتصال به اینترنت و  ارسال و دریافت پیام از طریق شبکه استفاده می کند (عموما از آن تحت عنوان گوشی تلفن همراه یاد می شود)

۷-۱- «بسته» یا Kit عبارت است از جعبه ای مشتمل بر سیم کارت و برگه اطلاعات حاوی شرح خدمات شبکه که مشترک هنگام خرید سیم کارت دریافت می کند.

۸-۱- «درخواست» یا تقاضای ثبت نام عبارت است از فرایندی که طی آن مشترک بر اساس فرم درخواست یا به هر نحو دیگری، تقاضای استفاده از خدمات شبکه را به اپراتور می دهد.

۱-۸-۱- «ثبت نام» فرآیندی است که بر اساس آن متقاضی با مراجعه به درگاه اینترنتی، دفاتر خدمات و یا فروشندگان اپراتور نسبت به خرید سیم کارت و ثبت مشخصات شناسنامه ای و کارت ملی خود (یا گذرنامه برای اتباع خارجی) با ارائه مستندات قانونی اقدام می کند و هویت وی توسط اپراتور و یا عاملین مجاز فروش احراز گردد.

۲-۸-۱- «فرم درخواست» عبارت است از فرمی که مشترک در هنگام درخواست یا تقاضای ثبت نام تکمیل می کند و شامل کلیه مشخصات هویتی وی است ولی محدود به آن نمی باشد.

۹-۱- «فعالسازی» عبارت است از فرایندی که بر اساس آن اپراتور اجازه می دهد که یک سیم کارت بر اساس شرایط مندرج در این قرارداد در شبکه فعال شود.

۱-۹-۱- «هزینه اتصال» عبارت است از هزینه ای که اپراتور در قبال فعالسازی سیم کارت مشترک، به حساب وی منظور می نماید.

۱۰-۱- «اعتبار» عبارت است از مبلغ ریالی یا ارزش قابل استفاده معادل آن در شبکه برای مشترک که اپراتور اجازه استفاده از خدمات شبکه را تا سقف آن به مشترک می دهد.

۱۱-۱- «بارگذاری» عبارت است از جایگذاری فیزیکی اطلاعات مورد نیاز بر روی یک کارت یا فیش شارژ دارای اعتبار یا یک کارت طرح تشویقی معتبر در سیستم پیش پرداخت اپراتور به نحوی که حساب مشترک از اعتبار لازم برای مکالمه، دوره دسترسی و یا تخفیفات مقرره برخوردار گردد.

۱۲-۱- «کد اعتبار» یا فیش اعتبار عبارت است از رمزی که مشترک بصورت فیزیکی یا الکترونیکی به واحد پول رایج جمهوری اسلامی ایران (ریال) خریداری می کند و به موجب آن اجازه دسترسی به خدمات شبکه و استفاده از این خدمات را تا حد رقم تعیین شده بر روی کارت و یا در طول دوره دسترسی تعیین شده بر روی کارت در اختیار می‌گیرد.

۱-۱۲-۱- «صورتحساب» عبارت است از فرمی که بوسیله آن، اپراتور مشترک را از هزینه خدمات استفاده شده توسط وی، آگاه می‌کند. مشترکین دائمی پس از دریافت این فرم، باید طی مدت اعلام شده در آن، هزینه را به حساب اپراتور واریز نمایند.

۱-۱-۱۲-۱- صورتحساب مشترکین دائمی بصورت پیامکی برای آنان ارسال میشود. مشترکین دائمی می توانند با پرداخت هزینه، تقاضای دریافت صوررتحساب چاپ شده نمایند.

۱۳-۱- «دوره اعتبار» عبارت است از دوره‌ای که خدمات شبکه در آن قابل استفاده است و در صورتحساب یا تبلیغات فروش مشخص می شود.

۱۴-۱- بسته تشویقی عبارت است از یک کارت یا فیش اعتبار که مشترک را قادر می سازد که با رعایت مفاد ماده ۶ (حدود مسئولیت ها) هزینه های تماس را بر اساس موارد مندرج در تعرفه های تبلیغاتی برای دوره اعتبار مورد نظر کاهش دهد.

۱۵-۱- «تجدید» یا تمدید عبارت است از تجدید یک یا چند باره این قرارداد توسط طرفین (مشترک و اپراتور) به طریقی که با هم توافق خواهند کرد.

۱۶-۱- «دفتر آپتل» عبارت است از دفتر مرکزی اپراتور که نشانی آن در بند ۱-۱ ذکر شد. این امر شامل شعب  اپراتور و دفاتر هر یک از کارگزاران یا شرکت های وابسته به آن نمی شود.

۱۷-۱- «سازمان» عبارت است از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به موجب قانون، امر نظارت بر کار اپراتور و تنظیم مقررات اپراتوری را به عهده دارد و این قوانین حاکم بر شرایط این توافقنامه می‌باشد.

۱۸-۱- کمیسیون: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات.

۱۹-۱- «قرارداد» عبارت است از ضوابط و شرایط مندرج و مورد قبول در این توافق نامه به همراه هر سند دیگری که در ارتباط با اشتراک شبکه و یا خدمات شبکه فیمابین مشترک و اپراتور تنظیم شده است.

۲۰-۱- «نصب» عبارت است از قرار دادن تجهیزات تلفن همراه در مکانی فیزیکی، اعم از ساختمان‌ها یا وسایل نقلیه، که در فرم درخواست مشترک مشخص شده است.

۲۱-۱- «هزینه» یا «هزینه ها» عبارت است از وجوهی که اپراتور در هر زمان، در قبال خدمات شبکه بر اساس جزئیات مندرج در صورتحساب وضع می کند.

۲۲-۱- «یک ماه» عبارت است از دوره ای که راس ساعت صفر در روزی خاص از تقویم شمسی (که  اپراتور تعیین می کند) شروع شده و تا ساعت صفر روز مشابه در ماه بعد ادامه می یابد.

۲۳-۱- قطع یک طرفه: فرآیندی است که طی آن امکان برقراری ارتباط (به جز تماس های صوتی با کد های خدماتی اضطراری ملی) و ارسال پیامک از سمت مشترک سلب و مشترک صرفا قادر به دریافت مکالمه و پیامک می باشد.

 

۲۴-۱- قطع دو طرفه: فرآیندی است که بر اساس آن امکان استفاده از هرگونه خدمات (به جز تماس های صوتی با کد های خدماتی اضطراری ملی) از سیم کار مشترک سلب می باشد.

۲۵-۱- سلب امتیاز: فرایندی است که بر اساس آن مجوز حضور مشترک در شبکه لغو و امتیاز سیم کارت و شماره مربوطه از مشترک سلب می شود و  اپراتور قادر خواهد بود آن شماره را به مشترک دیگری واگذار نماید.

۲۷-۱- اطلاع رسانی: مطلع کردن مشترک در خصوص افزایش و یا کاهش اعتبار، میزان اعتبار باقی مانده، قطع یک طرفه، قطع دو طرفه، وضعیت اعتبار و سایر موارد ضروری با ارسال پیامک به شماره تلفن مشترک در شبکه اپراتور یا ایمیل ارائه شده مشترک در زمان ثبت نام خواهد بود. مشترک میتواند با پرداخت هزینه‌ای، تقاضا اضافه شدن ارسال کتبی این اطلاعات را بنماید.

۲- آغاز و خاتمه قرارداد:

۱-۲- این قرارداد از تاریخ فعالسازی آغاز می شود و پس از پایان دوره اولیه، درصورت عدم اظهار کتبی هر یک از طرفین برای مدت نامحدود ادامه می یابد.

۱-۱-۲- فسخ توسط مشترک با اعلان کتبی سی روزه به  اپراتور انجام می شود.

۲-۱-۲- چنانچه به هر دلیلی، از جمله به دلیل انقضای اعتبار پروانه فعالیت، اپراتور نتواند به تعهدات خود عمل نماید، بلافاصله به صورت مکتوب به مشترک، خاتمه این قرارداد را خبر خواهد داد.

۲-۲- درخواست مشترک از اشخاص ثالث یا واسطه های تعیین شده توسط اپراتور، درخواست از اپراتور محسوب می شود و این درخواست پس از ارائه به دفاتر این شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد. پذیرش این درخواست توسط اپراتور از طریق فعالسازی سیم کارت مشخص می شود. در این صورت صرفنظر از اینکه مشترک از پذیرش سفارش خود آگاهی یافته است یا خیر این قرارداد مابین  اپراتور و وی لازم الاجرا خواهد بود و آگاهی نیافتن از این فعالسازی، رافع مسئولیت طرفین نخواهد بود.

۲-۳- چنانچه بر اساس دیگر قراردادهای مابین  اپراتور و مشترک، سیم کارت جدیدی در اختیار مشترک قرار گرفته و فعال شود سیم کارت جدید تابع شرایط قرارداد جدید خواهد بود.

۳- تعهدات طرفین

۱-۳-  اپراتور در حدود امکانات فنی یا ملاحظات تجاری خویش پاسخگوی تقاضای متقاضیان بوده و افزون بر آن تکلیفی در مقابل آنان نخواهد داشت.

۲-۳-  اپراتور باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا بلافاصله شرایط تهیه، تحویل و یا نصب ذکر شده در درخواست را برآورده سازد اما در قبال هر گونه لغو یا تأخیر در تهیه، تحویل و یا نصب(به هر دلیل که باشد)، هیچ گونه تعهد و مسئولیتی نسبت به مشترک نخواهد داشت. اپراتور می‌تواند به تشخیص خود مشترک را به شخص ثالث که به صورت مستقل و نه به عنوان کارگزار این شرکت، مسئولیت نصب را بر عهده می‌گیرد ارجاع دهد.

۳-۳- در صورتی که خدمات مورد نظر مشترک نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح داشته باشد، اخذ آن به عهده مشترک خواهد بود و در صورت عدم اخذ مجوز، خسارات احتمالی بعهده مشترک بوده و نمی تواند ادعایی از اپراتور داشته باشد.

۴-۳- تمامی موارد احتمال وارد آمدن خسارت به سیم کارت باید در هنگام تحویل سیم کارت به مشترک، توسط اپراتور به وی اطلاع داده شود.

۵-۳- مشترک باید در صورت آسیب، مفقودی یا سرقت سیم‌کارت خود، مراتب را بلافاصله به بصورت کتبی به اپراتور اطلاع دهد. در غیر اینصورت، عواقب ناشی از سوء استفاده ‌های احتمالی و مسئولیت های متعاقب آن به عهده وی خواهد بود. مشترک باید تمامی هزینه های مربوط به سیم کارت را تا زمان ابلاغ سرقت، گم شدن یا آسیب دیدن سیم کارت پرداخت کند. پس از درخواست مشترک، اپراتور در اسرع وقت مبادرت به صدور سیم‌کارت جایگزین برای وی می کند. اما این شرکت می تواند برابر تعرفه هزینه ای برای صدور سیم کارت جایگزین از مشترک مطالبه کند. سرقت، گم شدن یا آسیب دیدن سیم کارت یا صدور سیم کارت جدید یا ارائه شماره جدید به هر دلیلی که باشد، نمی تواند منجر به فسخ این قرارداد شود و این قرارداد همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

۶-۳- چنانچه مشترک مالکیت سیم کارت خود را به فرد دیگری انتقال دهد باید بلافاصله  اپراتور را به نحو مقتضی از این موضوع آگاه نموده و مراحل انتقال مالکیت را انجام دهد. تا زمان انجام چنین ابلاغی مشترک در قبال تمامی موارد مرتبط با سیم کارت، از جمله هزینه‌ها، تخلفات و ...، مسئول خواهد بود. مالک جدید سیم کارت باید مشخصات خود را در فرم هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است ثبت کند. در صورت احراز هرگونه انتقال سیم‌کارت به اشخاص ثالث بدون رعایت ضوابط نقل و انتقال،  اپراتور مجاز به غیرفعالسازی سیم‌کارت بوده و هیچگونه ادعایی از سوی مشترک در این خصوص مسموع نخواهد بود.

۷-۳- با تکمیل فرم ثبت نام، مشترک متعهد می شود که:

۱-۷-۳- از خدمات شبکه برای مقاصد نامناسب، غیر اخلاقی یا غیر قانونی استفاده نکند. وی همچنین متعهد می شود از خدمات شبکه به نحوی که موجب وارد آمدن خسارت به اشخاص یا داراییهای آنها شده یا منجر به ایجاد اختلال در شبکه یا خدمات شبکه  اپراتور یا دیگر اپراتورها می شود استفاده نکند؛ در این صورت مشترک مسئول تمام پیامدهی ناشی از عمل خود خواهد بود.

۲-۷-۳- از تجهیزات تلفن همراه مورد تایید  اپراتور استفاده کند و از تمامی قوانین و مقررات مراجع ذیصلاح و نیز دستورالعملهای  اپراتور برای استفاده از تجهیزات  تلفن همراه، خدمات شبکه و سیم کارت متابعت و پیروی کند.

۳-۷-۳- هیچ گونه حق مالکیت معنوی یا منافعی در خصوص نرم افزار، شماره اختصاصی مشترک و شماره شناسایی بین المللی سیم کارتی که در اختیار وی قرار گرفته ندارد.

۴-۷-۳- خود یا افرادی از جانب وی به هیچ وجه مبادرت به دستکاری یا تغییر نرم افزار، شماره اختصاصی مشترک و شماره شناسایی بین المللی سیم‌کارت نکند. در غیر این صورت مشترک مسئول تمام پیامدهای ناشی از عمل خود می باشد.

۸-۳-  اپراتور می تواند به تشخیص خود مبادرت به ارائه خدمات ارزش افزوده و تعیین هرگونه هزینه بر مبنای تعرفه ها برای این خدمات کند یا اینکه به ارائه چنین خدماتی پایان دهد. چنانچه  اپراتور به ارائه خدمات ارزش افزوده ای که در قبال آن هزینه اشتراک دریافت می شود پایان دهد، پس از آن در قبال این خدمات هیچگونه هزینه ای از مشترک دریافت نخواهد شد. هنگامی که مشترک از تعرفه هایی استفاده می کند که شامل ارائه خدمات ارزش افزوده رایگان است، اپراتور می تواند به تشخیص خود و بدون ابلاغ به مشترک، بدون آنکه هزینه های ماهانه خدمات را کاهش دهد یا مبالغی را به مشترک مسترد کند، مبادرت به تغییر، قطع یا جایگزینی چنین خدماتی کند.

۱-۸-۳- در صورتی که بسته خدمات اپراتور علاوه بر سرویس های پایه مخابراتی (تماس، پیامک، اینترنت) شامل ارائه خدمات شرکت‌های ثالث به صورت رایگان یا با تخفیف ویژه باشد، اپراتور می‌تواند خدمات پایه خود را با نرخی بیشتر از نرخ مصوب کمیسیون به کاربران خود ارائه کند. لیست این خدمات در وب سایت اپراتور منعکس می‌شود.

۹-۳-  اپراتور می تواند بدون نیاز به ارائه دلیلی به مشترک، از ارائه رومینگ بین الملل به وی امتناع کند. اپراتور همچنین می تواند به تشخیص خود از مشترک بخواهد پیش از آنکه این خدمات به وی ارائه شود مبلغی را به عنوان ودیعه به حساب اپراتور واریز کند.

۱۰-۳- اپراتور همچنین این حق را برای خود محفوظ می دارد که چنانچه تشخیص دهد از سرویس رومینگ بین المللی سوء استفاده می شود بدون آنکه نیاز به توضیح به مشترک داشته باشد مانع از برقراری تماسهای بین المللی توسط سیم کارت مدنظرشود.

۱۱-۳- مشترک باید به محض آگاهی از ارتکاب جرایم و تخلفات با سیم‌کارت ذیل نام خود، مراتب را به  اپراتور اطلاع دهد؛ درغیر اینصورت عواقب ناشی از آنها به عهده مشترک خواهد بود.

۱۲-۳- نهایی شدن فرآیند خرید سیم کارت آپتل مستلزم دریافت پیامک تایید خرید ظرف مدت ۴۸ ساعت از سوی اپراتور میباشد که پس از آن سیم کارت به نام فرد صادر و از طریق پست برای مشترک ارسال می گردد.

۴- هزینه ها:

۲-۴- مشترک باید در قبال برخورداری از خدمات شبکه، سیم کارت و هر یک از محصولات و یا خدماتی که توسط اپراتور ارائه می شود، هزینه ای را بر اساس تعرفه اعلامی از سوی اپراتور به وی پرداخت کند.

۲-۴-  اپراتور می تواند پس از ابلاغ کتبی به مشترک مبادرت به تغییر این هزینه ها کند و تغییر هزینه ها را از تاریخ تعیین شده در این ابلاغیه اعمال کند.

۳-۴- به جز در مواردی که کتبا توافقات دیگری با اپراتور به عمل آمده باشد، مشترک باید پرداختهای خود را به  اپراتور به نحو ذیل انجام دهد:

۱-۳-۴- پرداخت بابت ارائه و تحویل تجهیزات تلفن همراه و یا سیم کارت به صورت کامل و در هنگام تحویل و در قبال دریافت رسید.

۲-۳-۴- مشترکین دائمی باید هزینه استفاده از خدمات را در مدت ۱۰ روز پس از تاریخ صدور صورتحساب به طرق معرفی شده توسط اپراتور، پرداخت نمایند.

۴-۴- صرف نظر از مفاد بند ۴-۳ اپراتور می تواند پس از ارائه ابلاغ کتبی به مشترک، تشریفات و شرایط صدور صورتحساب و پرداخت آن را تغییر دهد.

۵-۴- مشترک باید صورتحساب های ماهانه خود را در محلی که در هنگام ارائه درخواست مشخص شده و یا هر مکان دیگری که اپراتور ممکن است هر زمان با اعلان در صورتحساب جاری مشترک یا به هر طریق دیگری مشخص می کند، پرداخت نماید. مشترک می تواند پس از پرداخت هزینه های مربوطه خواستار صدور ریز صورتحساب خود شود. چنانچه در طول ۳۰ روز پس از صدور صورتحساب ایرادی به محتوای آن صورت نگیرد فرض بر این خواهد بود که محتوای آن صحیح می باشد.

۶-۴- هر گونه درخواست تغییر طرح تعرفه در سیستم پرداخت ماهیانه در طول مدت این قرارداد باید به تایید اپراتور برسد و  اپراتور می تواند از مشترک هزینه تغییر تعرفه و یا هزینه اجرایی دریافت کند. چنین هزینه ای نباید بیش از مبالغی باشد که «سازمان» تعیین کرده است. علاوه بر این هر گونه تغییر طرح تعرفه یا ارتقاء برای مشترک، باید بر اساس خط مشی ها و روندهای اپراتور مورد ارزیابی قرار گیرد.

۷-۴- در هر زمان، احتمال تغییر و اعمال مفاد دیگر در مورد محاسبه قیمتها وجود دارد. هزینه خدمات شبکه در وب سایت اپراتور آورده شده است.

۸-۴- چنانچه کارکرد خطوط تلفن همراه دائمی، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد (مندرج در جدول شماره ۱ اصلاحیه مصوبه شماره ۱ جلسه ۱۶۶ کمیسیون که در وب سایت سازمان قابل دسترسی است)، اپراتور موضوع را بر اساس روش مشخص شده در بند ۲۷-۱ قرارداد به مشترک اطلاع داده و چنانچه مشترک ظرف مدت ۷۲ ساعت نسبت به پرداخت مبلغ اقدام ننماید، اپراتور مجاز خواهد بود تا وفق ماده ۹-۴ حسب مورد تلفن مشترک را قطع و یا سلب امتیاز نماید.

۹-۴- چنانچه مشترک دائمی در مهلت های تعیین شده اقدام به پرداخت صورت حساب خود ننماید، اپراتور می تواند سیم کارت مشترک را به صورت یک طرفه مسدود نماید. در صورتی که مشترک ظرف ۲ هفته پس از یک طرفه شدن خط بدهی خود را پرداخت ننماید، خط وی به صورت دو طرفه مسدود گردیده و مشترک اخطار کتبی دریافت خواهد نمود. در این مدت تنها امکان برقراری تماس های اضطراری برای مشترک وجود دارد. در صورت عدم پرداخت در مهلت ۱۲ ماهه پس از دریافت صورتحساب، خط مذکور به طور کامل سلب امتیاز خواهد شد.

۱-۹-۴- در مورد سلب امتیاز سیم کارت های رند، مطابق مصوبات کمیسیون رفتار خواهد شد.

تبصره ۱- مقرره فوق به هیچ عنوان مفاد ماده ۱۱ این قرارداد را نقض نمی نماید.

تبصره ۲- اتصال مجدد تلفن مسدود شده به شبکه قبل از سلب امتیاز منوط به پرداخت هزینه های مربوطه و پس از سلب امتیاز مستلزم پرداخت هزینه اتصال به شبکه توسط مشترک، وفق تعرفه های مصوب می باشد.

۱۰-۴- در صورتی که عدم پرداخت بدهی به دلیل فوت و یا سفر خارج از کشور (با ارائه دلایل و مستندات) بوده و خط مذکور پس از سپری شدن مهلت های مذکور واگذار نشده باشد، پس از مراجعه مشترک و یا ورثه (با ارائه گواهی انحصار وراثت) یک مهلت معقول دیگر برای پرداخت بدهی تعیین می گردد. عدم پرداخت بدهی در این مدت منجر به سلب امتیاز تلفن خواهد شد.

۱۱-۴- در خطوط تلفن دائمی، چنانچه مشترک با هر میزان مبلغ کارکرد نسبت به پرداخت دو دوره متوالی صورتحساب مطابق زمان ها و مهلت های تعیین شده در این قرارداد اقدام نکند،  اپراتور می تواند بر اساس فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار مندرج در ماده ۸-۴ و ۹-۴ اقدام نماید.

تبصره ۳- در صورت استفاده مشترک دائمی از خدمات رومینگ بین الملل، اگر کارکرد خط وی در هر زمان به میزان مجموع مبلغ تضمین برسد، اپراتور مجاز است با اطلاع رسانی به مشترک نسبت به قطع دو طرفه خط مشترک طبق فرآیند های فوق الذکر اقدام کند.

۵- تعلیق:

۱-۵- در صورت وقوع موارد ذیل اپراتور می تواند هر زمان و بدون ابلاغ به مشترک و به هر نحو ممکن دسترسی مشترک به خدمات شبکه را به حال تعلیق درآورد.

۵-۱-۱- چنانچه نیاز به انجام اقداماتی در ارتباط با تغییر، نگهداری یا اصلاح شبکه یا خدمات شبکه باشد.

۲-۱-۵- چنانچه مشترک نتواند به تعهدات خود عمل کرده یا چنانچه وی برخی از شرایط قرارداد را نقض کند.

۳-۱-۵- چنانچه میزان استفاده مشترک هر زمان از حد اعتباری که  اپراتور به تشخیص خود تعیین و در هر مورد به مشترک اعلام می نماید فراتر رود.

۵-۲- در صورت وقوع هرگونه تخلف یا سوء استفاده مشترک از سیم کارت خود، اپراتور می‌تواند بدون ابلاغ به مشترک، سیم‌کارت را به صورت تعلیق درآورده و در صورت احراز قطعی تخلف، به تشخیص خود سیم‌کارت را به صورت دائم غیرفعال نماید.

۳-۵-  اپراتور این حق را برای خود محفوظ می دارد که برای ارائه آن دسته از خدمات شبکه که بر اساس شرایط موضوع بندهای ۲-۱-۵ و ۳-۱-۵ به حال تعلیق درآمده از مشترک هزینه ای بابت اتصال مجدد دریافت کند.

۵-۴- به جز در مورد تعلیق موضوع بند ۵-۱، اجرای قرارداد در مدت زمان اعتبار آن نباید با وقفه مواجه شود مگر اینکه اپراتور خلاف این روند را بپذیرد. درصورتی که به درخواست مشترک تعلیق انجام شود، ممکن است بعضی هزینه ها به مشترک اعمال شود که در این صورت، قبل از شروع دوره تعلیق، اپراتور این هزینه ها را به اطلاع مشترک می رساند.

۶- حدود مسئولیتها:

اپراتور بدون کاستن از آثار دیگر مفاد این قرارداد در موارد ذیل هیچ گونه مسئولیتی نسبت به خسارتی که در نتیجه قصور یا ترک فعل مستقیم یا غیر مستقیم خود، کارکنان و یا کارگزاران آن به مشترک وارد شده است ندارد:

۶-۱- چنانچه  اپراتور به هر دلیلی نتواند در تاریخ تعیین شده یا به هر نحو دیگر تجهیزات تلفن همراه یا سیم کارت را فراهم کرده یا تحویل دهد.

۶-۲- چنانچه ارائه خدمات شبکه به هر دلیلی متوقف شود، به حال تعلیق در آید یا پایان پذیرد.

۶-۳- چنانچه با وجود آنکه مشترک برای کاهش هزینه ها خواستار تعلیق خدمات شبکه شده است،  اپراتور ارائه خدمات شبکه به مشترک را به حال تعلیق در نیاورد.

۷- نقض قرارداد:

۷-۱- چنانچه مشترک مبادرت به نقض هر یک از شرایط این قرارداد یا تضمیناتی که بر اساس این شرایط داده نماید، یا چنانچه نتواند به تعهدات خود عمل کند (برای مثال عدم پرداخت صورتحساب در دوره مقرر) اپراتور می تواند بدون لطمه به سایر حقوق قراردادی خود بلافاصله و بدون ابلاغ به مشترک مبادرت به تعلیق تمام یا بخشی ازخدمات به مدت یک هفته کند. پس از اتمام این دوره و در صورت عدم اصلاح شرایط توسط مشترک، اپراتور می تواند قرارداد را فسخ نماید یا خواستار ایفای تعهدات مشترک و پرداخت تمامی بدهی های معوقه وی شود و بطور همزمان، و بدون اینکه خدشه ای به سایر حقوق قراردادیش وارد شود، جبران خسارات وارده را درخواست نماید. به استثنای رویه ای که  اپراتور  بر اساس مفاد این بند برای جبران خسارت خود برمی گزیند، این شرکت مجبور به انجام تعهدات خود در این قرارداد نبوده و مشترک باید تمامی هزینه های موضوع این قرارداد را اعم از اینکه زمان پرداخت آن فرا رسیده باشد یا خیر بپردازد.

۷-۲-  اپراتور می تواند در صورتی که اموال مشترک، چه به صورت موقت یا دائمی و چه به صورت اختیاری یا اجباری ضبط شده یا تصفیه شود یا اداره آن در اختیار مقامات قضایی قرار گیرد، بلافاصله و بدون اخطار به مشترک مبادرت به فسخ این قرارداد کند.

۷-۳- بدون کاستن از آثار دیگر شرایط مندرج در ماده ۷ چنانچه مشترک مفاد قرارداد را نقض یا پیش از موعد فسخ نماید و چنانچه  اپراتور نیز تصمیم به فسخ قرارداد بگیرد مشترک باید تمامی هزینه های ماهانه خدمات را تا پایان دوره اولیه یا دوره تجدید شده (هر یک که بر این قرارداد قابل اعمال باشد) به  اپراتور پرداخت کند.

۷-۴- مشترک می تواند هر گونه اختلافی را که در ارتباط با در دسترس بودن خدمات شبکه میان وی و  اپراتور به وجود آمده است به «سازمان» یا نماینده برگزیده آن سازمان ارجاع دهد.

۸- شرایط عمومی:

۸-۱- تمامی هزینه ها و قیمتهای این قرارداد یا هر برگه تعرفه بدون در نظر گرفتن هر نوع مالیات و حقوق دیوانی (در فروشهای کلی، خدمات، مشارکت یا هر نوع مالیات یا حقوق دیوانی متصور) محاسبه شده و در صورت وجود مسئولیت پرداخت آن به عهده مشترک است.

۸-۲- حقوق و تعهدات مشترک در چارچوب این قرارداد قابل انتقال به غیر نیست. اما  اپراتور می تواند حقوق وتعهدات خود را در چارچوب این قرارداد پس از ابلاغ کتبی به مشترک به هر شخص ثالث دیگری واگذار نماید.

۸-۳-  اپراتور در صورت بروز هر گونه تغییر در مالیاتها، قوانین، مقررات، قیود و نگین تل مشترک را بصورت کتبی از چنین تغییراتی مطلع می کند.

۸-۴- این سند حاوی تمامی توافقات حاصل شده میان طرفین در مورد مسائل مندرج در قرارداد است و هیچگونه تضمین، تعهد یا ادعای دیگری از جانب اپراتور یا کارگزاران یا عاملان این شرکت به مشترک اعمال نمی شود.

۸-۵- تساهل، مدارا و تمدید زمان این قرارداد که  اپراتور در قبال مشترک نشان دهد به هیچ وجه به حقوق  اپراتور خدشه ای وارد ننموده و یا آن شرکت را از اعمال چنین حقوقی در آینده محروم نمی سازد.

۸-۶- این قرارداد مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده و اجرای آن و حل اختلافات ناشی از تفسیر و اجرای آن تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

۸-۷- مشترک با امضای این قرارداد و استفاده از خدمات شبکه الف) صحت تمامی اطلاعات و اسنادی را که در اختیار  اپراتور قرار داده تضمین می کند، ب) موافقت خود با صلاحیت محاکم ایران در رابطه با دعاوی و محاکماتی که علیه مشترک بر اساس مقررات این قرارداد طرح می شود را اعلام می دارد. علاوه بر این  اپراتور اختیار مطلق دارد که چنین دعاویی را در محاکم صالحه جمهوری اسلامی ایران علیه مشترک مطرح نماید.

۸-۸- هر سندی که هر یک از مدیران  اپراتور صادر کرده و مبین میزان بدهی مشترک به  اپراتور می باشد، دلالت بر بدهی مشترک دارد و به منظور تحصیل هرگونه حکم یا دستور قضایی از ناحیه  اپراتور علیه مشترک دلیل کافی محسوب می شود.

۸-۹- چنانچه هر یک از قیود، شرایط، توافقات، التزامات یا مفاد این قرارداد توسط دادگاه صالحی غیر قابل اجرا، غیر قانونی، فاقد اعتبار یا مغایر با نظم عمومی تشخیص شود، چنین قیود، شرایط، توافقات، التزامات یا مفادی هیچگونه تاثیری بر الزام آور بودن دیگر مفاد این قرارداد نخواهد داشت. در چنین شرایطی فرض بر این است که طرفین مبادرت به امضای قراردادی کرده اند که فاقد چنین قیود و شرایطی است.

۸-۱۰- بدینوسیله مشترک به  اپراتور اجازه می دهد که نام، نشانی و مشخصات فردی وی و هرگونه اطلاعات دیگری را که از طریق شبکه در دسترس است، در صورت لزوم و در موارد ذیل در اختیار شخص ثالث قرار دهد: الف) به منظور انجام تعهدات خود در چارچوب این قرارداد یا موافقت نامه پروانه، ب) به منظور حفاظت از منافع خود و ج) به منظور ارائه خدمات ضروری شبکه به مشترک یا به منظور شماره دهی و ارائه خدمات و اطلاعات مربوط به تعمیر شبکه یا ارائه خدمات به عموم کاربران شبکه. مشروط بر اینکه  اپراتور اطلاعات محرمانه مشترک را منحصرا با رعایت اصل حفظ حریم خصوصی افراد افشا کند.

۸-۱۱- طرفین اعلام می دارند که نشانی اعلام شده در ماده ۱ این قرارداد یا ضمائم آن اقامتگاه دائمی آنان تلقی شده و محل ابلاغ هر گونه اخطار یا اوراق مر بوط به این قرارداد می باشد.

۸-۱۲-  اپراتور و مشترکین حقوقی می توانند در هر زمان با ارسال ابلاغ کتبی به طرف مقابل نشانی خود را به هر نشانی دیگری به استثنای صندوق پستی یا دایره امانات پستی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد. مشترکین حقیقی، برای تغییر نشانی باید به دفاتر نمایندگی یا خدمات اپراتور مراجعه نمایند.

۸-۱۳- تغییر تمام یا بخشی از مندرجات فرم ثبت نام مادامی که از سی روز قبل کتبا به نگین تل اطلاع داده نشده باشد فاقد اعتبار خواهد بود.

۸-۱۴- در مورد ابلاغیه هایی که هر یک از طرفین برای طرف مقابل (مخاطب) صادر کرده است:

۸-۱۴-۱- زمان تحویل ابلاغیه هایی که راسا و در طول ساعات اداری مخاطب به اقامتگاه واقعی وی تحویل داده می شود همان زمان تحویل به مخاطب در نظر گرفته می شود مگر آنکه مخاطب بتواند خلاف آن را ثابت کند. چنانچه مشترک یا نماینده وی این ابلاغیه را در اقامتگاه واقعی  اپراتور دریافت کرده باشد، تنها در صورتی که تحویل گیرنده در قبال دریافت ابلاغیه رسیدی داده باشد زمان تحویل ابلاغیه همان زمان تحویل به مخاطب در نظر گرفته می شود.

۸-۱۴-۲- در مواردی که ابلاغیه ها از طریق پست سفارشی و از جمهوری اسلامی ایران به نشانی اقامتگاه دائمی مخاطب ارسال شود، مادامی که مخاطب خلاف آن را ثابت نکرده تاریخ دریافت ابلاغیه هفت روز پس از تاریخ ارسال فرض می شود.

۸-۱۵- در مواردی که مطابق شرایط این قرارداد ابلاغیه باید کتبی باشد، کتبی بودن شامل دورنگار (فکس) و ایمیل رسمی، که در قرارداد ذکر شده است، نیز می باشد به شرط آنکه مشترک وصول آن را اعلام کرده باشد.

۸-۱۶- چنانچه اپراتور برای دریافت مبالغی که مشترک باید به این شرکت پرداخت کند، یا برای اتخاذ دیگر تدابیر حقوقی ناشی از این قرارداد، مبادرت به اقامه دعوا علیه مشترک کند، جبران تمامی هزینه های این روند بر عهده مشترک خواهد بود.

۸-۱۷- چنانچه مشترک در پرداخت مبالغ تعیین شده یا در عمل به دیگر تعهدات مندرج در قرارداد قصور کند پرداخت هر گونه هزینه های بانکی و یا اداری در خصوص مورد به عهده مشترک خواهد بود.

۹- تضمین پرداخت:

۹-۱- در صورت درخواست  اپراتور از مشترک برای ارائه ودیعه ای به عنوان تضمین پرداخت هزینه های اتصال، هزینه های ماهانه خدمات، هزینه های کاربری و دیگر هزینه های مربوط به ارائه خدمات شبکه، سیم کارت و هر گونه خدمات دیگری که تا کنون شرح داده شده است، قیود و شرایط موضوع مواد ۲ و ۳ بر چنین تضمینی حاکم خواهد بود.

۹-۲- هیچ گونه بهره ای به مبالغی که  اپراتور به عنوان سپرده و برای مقاصد مندرج در بند ۹-۱ از طرف مشترک دریافت می نماید، تعلق نخواهد گرفت.

۹-۳- اپراتور می تواند به تشخیص خود این تضمین پرداخت را تا مدت زمان مدنظر خود و به عنوان ودیعه ای در قبال عمل مشترک به تعهدات مندرج در ماده ۹ در اختیار داشته باشد. بنابراین مشترک نمی تواند مادامی که این قرارداد فسخ نشده است خواهان استرداد این مبالغ شود و  اپراتور می تواند مبالغی را که مشترک باید به این شرکت پرداخت کند از مبلغ سپرده کسر کند و چنانچه از تضمین چیزی باقی ماند،  اپراتور آن را یک ماه پس از فسخ قرارداد به مشترک پرداخت خواهد کرد. اپراتور می تواند این پرداخت را به شیوه مدنظر خود انجام دهد.

۱۰- غیرفعالسازی سیم کارت:

در صورتی که مشترک ظرف مدت یک سال از تاریخ ثبت نام سیم کارت، اقدام به فعال سازی آن ننموده یا پس از فعال سازی، به مدت یک سال متوالی هیچ تراکنشی (به جز تراکنش های رایگان) نداشته باشد، اپراتور میتواند برای هر ماه مبلغی معادل حداکثر تعرفه ۳۰ دقیقه نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دائمی را از اعتبار مشترک کسر نماید. در صورت رسیدن به حد نصاب مصرف، مطابق بند ۴ عمل خواهد شد.